PantR

- Pantapp för hållbar panthämtning

PantR – en app för pantåtervinning som som utnyttjar GIS

Henrik Mazzanti, processansvarig på FPX. Berätta varför FPX gör ett pant-apps-projekt?

– Bakgrunden till projektet Pantr var att vi ville genomföra ett konkret projekt på Innovationsplattformen, som dels kunde visa på samhällsnytta och dels gå att bygga rakt uppe på plattformen utan några ingrepp. Det skulle också gå snabbt att bygga och ge oss ökade insikter och kunskap om hur vi kan använda Innovationsplattformen för olika typer av projekt. En pantapp uppfyllde dessa kriterier. Det finns flera tydliga samhällsvinster i projektet: Burkar och flaskor av plast och metall återvinns på ett enkelt sätt, samtidigt som vinsten går till ideella ungdomsföreningar. Vi såg inte heller att det fanns någon tydlig privat aktör som skulle kunna vara den naturliga avsändaren av en sån här tjänst. Ett perfekt FPX-projekt med andra ord!

Vad är då Pantr-projektet?

– Pantr består egentligen av två olika appar; en för att skänka pant och en för att hämta pant. Vi började utveckla tjänsten före sommaren, och under resans gång kom vi givetvis på flera sätt som den skulle kunna förbättras på. Kommunikationsbyrån Twist & Shout tog emot projektet med öppna armar och återkom snabbt med design för pantinlämningen och därefter även på panthämtningen.

Vad är målet med appen?

– Målet är att det ska vara enkelt att bli av med sin pant med så få interaktioner som möjligt för användaren, samtidigt som man bidrar till en bättre ekonomi för lokala föreningar.

Vad är nästa steg i Pantr?

– Nu kommer vi att gå vidare med samtal med testgrupper för att därefter lansera produkterna. För FPX del närmar vi oss slutet av innovationsprocessen och då är det viktigt att vi kan identifiera en annan aktör som vill utveckla och driva Pantr vidare.

När kommer föreningar att kunna anmäla sig till att bli panthämtare?

– När vi genomfört de initiala användartesterna och ser att det fungerar som det ska så är vi ett steg närmare den färdiga produkten. För en bredare lansering så kommer det dock krävas att en aktör med större kapacitet och incitament tar över lanseringen.

Kommer ni att göra flera projekt av den här typen?

– Absolut! Pantappen skiljer sig en hel del från det vi tidigare byggt. Men det har varit en otroligt rolig och givande innovationsprocess, och vi har lärt oss massvis genom projektet. Vi vill öka användningen av innovationsarenan och genomför gärna fler projekt som det här.

Vill ni delta?

Är du ansvarig eller medlem i en förening som är intresserad av att bli panthämtare i Gävle-regionen? Kontakta oss för att få mer information hur ni kan delta i projektet!

Anmäl intresse här

Så fungerar Pantr

Pantlämningsapp

En privatperson kan begära hämtning av pant, och anger positionen för detta antingen manuellt i en karta eller genom att man väljer telefonens position. För lägenheter får man ange våningsplan. Man uppger även storleken på panten. Tanken är att det ska vara minst en full papperspåse för att det ska vara värt att hämta för en förening. En tidsram för att hämta panten uppges också, till exempel från och med i eftermiddag och fyra dygn framåt. Man kan även välja ut en specifik förening av de möjliga hämtarna som ska hämta panten, kanske om man själv är engagerad i just den föreningen. Det finns även ett utrymme för övriga kommentarer, till exempel varning för hunden, eller om panten står på något speciellt ställe. När en förening har anmält intresse att hämta panten får användaren en notis om detta, liksom när den är upphämtad.

Panthämtningsapp

Ideella föreningar som finns i närområdet ska kunna anmäla sig som frivilliga panthämtare. Därmed får de tillgång ett område med en radie inom till exempel 5 kilometer från en viss punkt som gäller för deras panthämtning. Framöver ska föreningarna istället kunna markera vilka specifika områden man vill hämta pant i, men den funktionen är inte på plats i prototypen. När en lämning registreras kommer aktiva panthämtare att få en pushnotifikation med meddelande om att pant finns att hämta och var. Panthämtaren anmäler intresse för att hämta panten i appen enligt först till kvarn-principen och när uppgiften är genomförd meddelar man även det i appen.

 

 

FINANSIÄRER

Pin It on Pinterest