Pressmeddelande – Hälso- och träningsapp vinnare av Geo Health Hackathon

Under fredagen samlades programmerare och entreprenörer på Gasklockorna i Gävle med målet att under 24 timmar hitta digitala lösningar för en bättre folkhälsa. Till sin hjälp hade de tillgång till öppna data från flera olika myndigheter, organisationer och företag som Lantmäteriet, Gävle Kommun och Esri Sverige AB för att kunna utveckla sina affärsidéer fullt ut. Under lördagen utsågs det vinnande laget ”Fit Together” av en särskilt tillsatt jury från Kommunen, Landstinget, Högskolan och näringslivet som såg en stark koppling till hälsa och geografisk position samt att de höll en slagkraftig pitch med tydlig affärsplan.

Geo Health Hackathon har under 24 timmar skapat en innovativ och kreativ miljö för att skapa nya hälsoapplikationer för att ge människor verktygen att förbättra sin hälsa och livsstil. Lagen samlades på fredag vid lunch och invigningstalaren Ingrid Hedin Amrén, ordförande Future Position X joggade in på scenen utsmyckad med en rad olika hälsosensorer. Dessa mäter hennes puls, blodtryck, näringsintag, sömn och muskelmassa för att kunna hålla koll på sin hälsa och träningsutveckling. Genom att själv samla in information om sin hälsa och kombinera det med miljöns påverkan på vår kropp utifrån vart vi bor och verkar skapas nya möjligheter för forskning och innovationer inom hälso- och sjukvården. I SVT’s Vetenskapens värld ”Apparna som mäter dig” sades att inom några år finns det 200 miljoner olika hälsoappar vilket bara är starten på något som kan bli en revolution inom området. Detta var även temat på helgens Hackathon och målet med lagens idéer, att utveckla nya lösningar med koppling till den geografiska platsen och hälsan.

– Det här är en del i regionens satsning på hälsa och geografisk information och för att hitta nya innovationer inom området är den här typen av event är otroligt viktiga. Det är en fantastisk möjlighet för unga människor som vill lära sig mer om geografisk informationsteknik och entreprenörskap samt vill vara med och förbättra vårt lands folkhälsa, säger Lars Backhans, VD Esri Sverige och jurymedlem.

Lagen gjorde fick tre minuter på sig att pitcha sina affärsidéer för en förväntansfull jury och en viss nervositet infann sig hos lagen som ville prestera sitt yttersta. Juryn bedömde lagens förmåga att sälja in sin affärsidé tillsammans med idéns innovationshöjd och genomförbarhet. Efter en tids överläggande kunde juryn presentera det vinnande laget ”Fit Together” som bestod av Iloyd Smith, Izabella Ask och David Steadson. Ingrid Hedin Amrén, ordförande i Future Position X läste upp motiveringen och framhöll särskilt att Fit Together laget gjorde en bra och tydlig pitch, träningsappen ansågs ha en tydlig kundnytta samt att den kombinerar både plats och hälsa i ett community tänk.

– Geo Health Hackathon är ett jättebra initiativ som bara på ett dygn har möjliggjort ett flertal bra affärsidéer inom hälsa och positionering. Jag tror att det här evenemanget var starten på en fortsatt stark utveckling av nya innovationer där tekniken kan vara verktyg för en ökad folkhälsa, säger ordförande Ingrid Hedin Amrén, Future Position X efter prisutdelningen.

Det segrande laget ”Fit Together” tog emot fina priser på scenen innehållandes produkter inom teknik och sport samt att de får möjlighet att arbeta vidare i sitt team med hjälp av Future Position X, Europas största kluster inom geografisk informationsteknik och Movexum regionens inkubatorverksamhet.

– Vi kände att vi hade ett vinnande koncept och vi kommer fortsätta utveckla appen och hemsidan under kommande månader, säger Izabella Ask, David Steadson och Iloyd Smith som var väldigt trötta men också väldigt glada över vinsten.

Förhoppningen är att det ska skapas nya innovationer och nya företag i regionen inom Vinnova-programmet ”Geo-Life Region” som en del i regionens stora satsning på en ökad folkhälsa och ett nytt Hackathon är redan i åtanke hos arrangörerna.

Juryn bestod av:
Lars Backhans, VD ESRI
Tove Elvelid, Förvaltningschef Näringsliv & Arbetsmarknad Gävle
Pekka Seitola, Entreprenör/ Investerare – Timecut AB
Staffan Gullsby, Utvecklingsdirektör – Landstinget Gävleborg
Ingrid Hedin-Amrén, Ordförande – Future Position X
Ivar Renngård, Processledare – Movexum
David Hallman, Doktorand – Centrum för belastningsskadeforskning vid Högskolan i Gävle

Kort om Hackathon:
Ett hackathon är ett evenemang där programmerare träffas för att programmera och inspireras av varandras färdigheter i att skriva kod. Ett hackathon innebär för det mesta att deltagarna programmerar på vad de vill, hur de vill, under fria former. Ett hackathon varar vanligtvis i 24 timmar eller över en helg. (wikipedia)

Om Future Position X
Future Position X är en klusterorganisation som arbetar med forskning och innovationer inom geografisk informationsteknik. Föreningen hjälper företag och organisationer att utveckla nya produkter och tjänster samt att ta dem ut på den globala marknaden.

www.fpx.se

Om Rapatac Preps:
Rapatac Preps Akademi är ett nytänkande koncept i samarbete med Arbetsförmedlingen där man istället för att ställa den traditionella frågan ”Vad kan du?” frågar ”Vad vill du?”. Tanken är att individen som kommer till Rapatac Preps Akademi ska få en chans att ställa sig utanför det som Gävle kommit att kalla arbetslösheten och istället tänka fritt på vad hen vill uppnå med sitt arbetsliv.

www.rapatac.se

Om Movexum:
Movexum är Gävleborgs företagsinkubator. Movexum är Gävleborgs företagsinkubator och stöttar tillväxtbolag som har en ny eller väsentligt förbättrad tjänst att komma ut på marknaden. Deras arbete går ut på att fånga upp och hjälpa entreprenörer och bolag som har en innovation med potentialen att växa sig stor.

www.movexum.se

Området är mycket uppmärksammat i media. Här skriver ”Ny Teknik” om sensorer och wearables
Mer om hälsa, sensorer och självmätningar finns på SVT’s ”Vetenskapens värld”

Skribent: Emelie Hildebrand