Pressmeddelande – Geo Sports Center invigt med hopp om nya innovationer inom idrotten

Geo Sports Center – Sensing – Tracking – Innovating

Färre skador, bättre idrottsprestationer och större upplevelser för publiken? Ja, nu finns tekniken som ger smartare träningsmetoder, bättre spelsystem och häftigare visualiseringar av det som sker på planen! Detta fick publiken uppleva live under derbymatchen mellan Bollnäs Bandy och Broberg/Söderhamn under fredagskvällen.

Projektgruppen vid skärmen

I samband med fredagens derbymatch invigdes ett nytt center för forskning och innovationer inom idrott och i första hand bandysporten. Eva Tjernström, Landstingsråd i Gävleborg, invigde Geo Sports Center tillsammans med Bollnäs Bandy tränaren Magnus Keller inför en entusiastisk arena. Invigningen av centret grundade sig i den nya mätutrustningen som Bollnäslaget har börjat använda vid träning och match för att kunna mäta spelarnas position, acceleration, hastighet, åksträcka, rörelse mm. Bollnäs Bandy är därmed första bandylaget i världen som använder sig av Catapults mätsensorer. På en storbildsskärm vid bandyplanen fick publiken följa spelarnas olika hastighetszoner live under matchen.

–  Att öka folkhälsan i vårt län är en angelägenhet för oss alla. Det är också viktigt att öka möjligheterna för nya innovationer och företagande inom såväl elitidrotten som i ungdomsverksamheten. På sikt tror jag även att kunskapen kan appliceras på arbetslivet och minska risken för arbetsrelaterade skador och sjukskrivningar, säger Eva Tjernström efter invigningen.

Geo Sports Center är ett utvecklingsprojekt som under 2014-2016 leds av Future Position X’s program Geo-Life Region med miljonbelopp i investeringar. Genom att samla in information från träningar och matcher som sedan analyseras kan varje spelare optimera sin träning, se sina styrkor och svagheter, kunna periodisera träningen, toppa formen och kanske det viktigaste minska risken för överansträngning och skador. Detta har tidigare bara kunnat göras i labbmiljö som inte alltid ger en rättvis bild av spelarens kapacitet ute på isen.

– Nyttan med att använda den nya utrustningen är att kunna styra den individuella träningen mot de krav som ställs idag utifrån spelarens position. Detta innebär att hela föreningens verksamhet från våra ungdomar till vårt elitlag, Torsbergsskolans (bandy gymnasiet) får en unik möjlighet att ytterligare ta ett steg i utvecklingen för att möta framtida krav inom idrotten, berättar Magnus Keller, Tränare Bollnäs Bandy.

Placeringen av Geo Sports Center i Bollnäs grundar sig på ett nära samarbete med Bollnäs Bandy, nationella idrottsgymnasiet Torsbergsskolan samt med olika Bollnäsföretag.

– Det är ett viktigt projekt där ny teknik används inom nya områden och skapar attraktionskraft till länet, och extra roligt att Hälsingland Turism är engagerade och kan vara med och skapa nya tursitprodukter, idrottsturism säger Eva Tjernström.

Idrottsgymnasiet vid Torsbergsskolan kommer att kunna använda sensorerna inom projektet och särskilt intressant är att följa utvecklingen av de yngre idrottarna som fortfarande växer och har en hög utvecklingskurva både fysiskt och tekniskt. Med detta hoppas man kunna öka chanserna att utveckla morgondagens stjärnor i centret och skapa en nationell forsknings- och innovationsarena inom idrotter som bandy, konståkning och ishockey.

– Torsbergsgymnasiet ser med spänning fram mot att kunna testa hur olika träningsmetoder kan matcha våra åtta idrotters kravprofiler, säger Bertil Lundquist Rektor på Torsbergsgymnasiet i samband med invigningen.

Projektledaren för Geo Sports Center Bengt Julin nickar instämmande och fortsätter,

– Att kunna skaffa objektiva och exakta data om idrottaren redan från idrottsgymnasiet är något som individen, tränaren och lagledaren kommer att ha nytta och glädje av i hela idrottarens karriär. Talang kan vara bra i början men intresse och träningsglädje är viktigare faktorer i det långa loppet. Genom att mäta idrottarens utveckling kan man utveckla ett hållbart och säkert träningsprogram som på sikt kan hjälpa de unga idrottarna att nå sina mål.

Utrustningen är välbeprövad inom andra sporter och används i ligor som NBA, NFL, Premier League m fl. Aldrig tidigare har utrustningen använts inom bandysporten vilket kräver en viss anpassning och utveckling av utrustningen men tidiga testresultat har redan gett ny kunskap.

Lyssna på intervjun med Magnus Keller tränare Bollnäs Bandy på Sveriges Radio Gävleborg

Kontakta gärna Emelie Hildebrand för mer information, emelie.hildebrand@fpx.se